کوهستان باشکوه گنو (درس زندگی ۱)

خداوند را بابت رهنمودها و داشته‌های گذشته و هم اکنونم شکرگزارم.
این بار کوهستان گنو و پیمایش به قله نصیری (۲۲ دیماه ۱۴۰۲) که یکی از قله های مرتفع و دیدنی استان هرمزگان است و خدا را شکر درس‌های شنیدنی زیادی برای گفتن داشت‌.
کوهستان گنو در شمال بندرعباس با داشتن راه آسفالته از مهم‌ترین تفریح گاههای گردشگران و کوهنوردان استان هرمزگان و به خصوص شهر بندرعباس به سبب همجواری این کوهستان و اشراف با این شهر و چشم انداز زیبای آن می‌باشد.
به سبب دسترسی آسفالته و جذابیت این کوه در طول مسیر حدود ۱۰ تا۲۰ کیلومتری پای کوه تا انتهای آسفالت و امکان کمپزنی موقت در هر ارتفاعی که با اشراف کامل به چشم انداز پایین کوه جاذبه زیادی ایجاد کرده همچنین کوهنوردان از ارتفاع‌ها و تنگه‌های متفاوت می‌توانند شروع به کوهنوردی به قله کوه کنند.
لیدر با تجربه ی گروه ما تقریباً قسمت انتهایی بالای آسفالت نزدیک به دکل مخابراتی را برای کمپ شبمانی انتخاب نمودند و شروع پیمایش ما در صبح زود با ورود به دره‌ها و تنگه‌ای که سرازیری بود رقم خورد.
برای یک کوهنورد شروع کوهنوردی با سرازیری نگرانی و اضطراب خاص خودش را دارد زیرا فکر کردن به قسمت انتهای مسیر برگشت با وجود پیمایش رفتن به قله و خستگی برگشت از آن که در انتها نیز یک سرابالایی یک تا دو ساعته داشته باشد دشوار به نظر خواهد رسید.

گره زدن سرا پایینی و سرازیری ابتدای کوهنوردی ؛ تشابه آن با چالش زندگی کسانی است که در ابتدای زندگی یا شروع یک کار با شکست یا بحرانی مواجه می‌شوند که برایشان سخت و دشوار است مانند؛ کسانی که در همان ابتدای زندگی در کودکی والدین یا سرپرست خود را از دست می‌دهند یا دچار بیماری سخت می‌شوند یا در شروع یک کار ورشکست می‌شوند به طوری که از آن هنگام به بعد بایستی تلاش مضاعف بیشتری داشته باشند تا به روال عادی زندگی برگردند.
همانطور که در کوهنوردی موقع صعود ابتدا مجبور باشید توی دره پایین بروی و مسیر سقوط داشته باشی سپس یک سرابالایی دشوارتر با شیب تندتر را به طرف قله پیمایش کنید و چون هدف نهایی ات قله می‌باشد سعی و تلاش خود را مضاعف کرده راه قله را خواهی پیمود در غیر این صورت اگر انگیزه کافی و اراده لازم را نداشته باشی مأیوس شده در همان دره خواهی ماند و صعودی در کار نخواهد بود و همینطور اگر درک کنیم و بپذیریم که چالش ابتدای زندگی یا ابتدای هر کاری جهت رشد واقعی‌تر، کسب تجربه زود هنگام و شروع یک موفقیت بزرگ خواهد بود آن موقع است که بهتر می‌توانیم با این بحران و ناکامی کنار آمده برای صعود دوباره به دنبال راه چاره، هموار کردن مسیر بوده و انگیزه لازم در جهت اقدام صفر محور در ما به وجود خواهد آمد.

لذا اگر آگاهی داشته باشیم که در هر حرکت و هر موقعیت از زندگی حتی در ابتدای زندگی به دنبال یادگیری و فرصت‌سازی از چالش باشیم همین دشواری‌ها، پذیرش و انتظار تجربه جدید و آموختن درس آن چنان زیباست که انگیزه ما را در پذیرش چالش‌های سخت‌تر زندگی بیشتر خواهد کرد و دریچه خلاقیت ما را خواهد گشود.

دنیای سپاس امین فر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *