برداشتی کوتاه از کتاب بیشعوری نوشته خاویر کرمنت


کتاب این نویسنده ی مشهور اما گمنام از پرفروش ترین کتاب زیر زمینی در دو دهه اخیر است.

خاویر کرمنت دکتر  متخصص  داخلی و جراح مقعد شناسی است که خود را یک بیشعور گرفتار بیشعوری معرفی می کند.

در این کتاب به بیماری خطرناک و همه‌گیر بیشعوری ، انواع بیشعور ها و روش های درمان بیشعوری می‌پردازد.
این کتاب طرفداران و مخالفان زیادی دارد و هر کدام نقاط ضعف و قوت آن را بیان می کنند. این کتاب بیشتر از اینکه در دسته روانشناسی و خودشناسی قرار گیرد در دسته کتاب‌های طنز اجتماعی طبقه‌بندی می‌شود.

چهار اثر “بیشعوری” ، “بیشعورهای ابدی”، “توطئه بیشعورها” و “بیشعورهای گردن کلفت” از این نویسنده است. کتاب هایش را در فروشگاه های آنلاین و مطرح جهانی مانند آمازون می‌توانیم پیدا کنیم.

نکته جالب در مورد این نویسنده و کتاب هایش این است که اگر به زبان انگلیسی هم آن را سرچ کنیم باز هم به نتایج فارسی خواهیم رسید و این نشان می‌دهد که اکثر مخاطبانش ایرانی هستند.

این مسئله شاید مدیون مترجمی آقای محمود فرجامی روزنامه‌نگار طنز نویس ایرانی است. که از پس ترجمه این کتاب به خوبی برآمده است و نکته دیگر اینکه این سبک کتاب در ایران طرفداران بیشماری دارد. ترجمه واقعی نام کتاب asshole no more در واقع به معنای “حماقت کافی است” می‌باشد.

ترجمه کتاب تحت تاثیر دو عامل اقتصادی و ایدیولوژی قرار گرفته است.

تا اینجا مطالب از سایت نوار اقتباس گردیده و در ادامه برداشت دنیای سپاس از آن کتاب خواهد بود.

این کتاب تمام انسان ها را به نحوی بیشعور معرفی می‌کند و کسی را مبرا از آن نمی داند. از نظر کتاب مبلغان دینی، انجوهای محیط‌ زیست و اجتماعی، فعالان حقوق انسانی، وکیل ها و دلال ها را بیشعور می‌خواند .
این برچسب والدین، فرزندان، زن و شوهرها، اساتید دانشگاه ، جهانگردان ، تاجران، شاکیها، دیوان سالار، یک انقلاب گر و همه را شامل بیشعوری و حماقت می‌کند و در آخر راه کار مسئله را پذیرش این مسئله توسط افراد بیشعورها ذکر می‌کند و می‌گوید برای برون‌رفت از این مسئله ابتدا بایستی افراد پیش رو به این نتیجه برسند که بیشعورند و بعد آن را از طریق درمان جمعی اعتراف نموده و مسیرهای بعدی درمان را بپذیرند.

مطالعه این کتاب بار منفی داشته و تقویت رفتار کنترل بیرونی را افزایش می‌دهد.
شاید تعداد اندکی از خواندن کتاب در جهت خودسازی و خودشناسی فرصت سازی کنند اما حجم بزرگی از خوانندگان با خواندن و شناخت بیشعور های معرفی شده کتاب، افراد جامعه و اطرافیان را به راحتی در نظرشان مجسم می کنند و این برای جامعه ما که رفتارها اکثراً عدم مسئولیت پذیری و کنترل بیرونی است جاذبه ایجاد کرده است.
با خواندن کتاب به این سمت پیش می رویم که همه مشکلات را به گردن دیگران بیندازیم، غافل از اینکه ما یکی از این دیگران هستیم.

 این کتاب را می توان زبان دیگر “کتاب نیمه تاریک وجود دبی فورد” ‌دانست زیرا صفات منفی را مشمول تمام انسان‌ها می کند و اینکه پذیرش آن را راه درمان می داند که این دو مشخصه مشترک دو کتاب است ،اما نحوه ارائه و آموزش بسیار ریزبین و روانشناسانه دبی فورد آنقدر ملایم و بدون بار منفی است که پذیرش تمامی صفات منفی در کتاب درمانگر دبی فورد به آسانی توسط شخص پذیرش شده اما در این کتاب نه تنها پذیرش نمی‌شود بلکه کتاب جولانگاهی می‌شود برای ارائه سند اینکه افراد و اطراف ما همه بیشعور خوانده شوند و خود ما عاری از بیشعوری . بطورکلی انگشت شماری با خواندن کتاب این صفات را نیز در خود پیدا کرده و در جهت اصلاح بر می آیند که هدف نویسنده است .

اگر این کتاب در ایران پر فروش و طرفداران زیادی دارد حتی افرادی که اهل مطالعه نیستند هم می خوانند. دلیلش هم این است که مردم جامعه انتظارات  و توقع شان از دیگران بیشتر از مسئولیت پذیری است و این همان رفتارهای غیر متعارف است که در اقتصاد (عرضه، تقاضا، تورم و …) سیاست و اجتماع از خود نشان داده و به گونه‌ای خارج از عرف بین المللی عمل می‌کنیم که یکی از شرلیط بحرانی حال حاضر ما نیز  همین است که در کل تغییر و  درمان آن سخت و گاه غیر ممکن قلمداد می شود.

امین فر (دنیای سپاس)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *