خدا حقیقتی در وجود انسان


انسان برای دیدن چهره اش به آب رونده نگاه نمیکند ،به آب ایستاده روی میکند ،زیرا آنچه که خود آرام است میتواند آرامش رابه دیگران برساند.*
“چوانک تسه”

« انی ما اخاف علی امتی الفقر ولکن اخاف علیهم سوئ التدبیر»
چهار مرحله عشق (۴گام عشق)

-مرحله اول:
فکر نکردن محض به گذشته و آینده.،احساس را در خود نگهداشتن

-مرحله دوم :
تبدیل سمومی همچون خشم ،نفرت،دشمنی،کینه،انتقام ،خودخواهی،کنترل محض،عدم اعتماد و…
به شهد از طریق صبر و گذشت

مرحله سوم :
تقسیم کردن و بخشیدن خوبی ،خوشی ،مهربانی ،گره گشایی،فکری،مادیات ….به دیگران و سایر مخلوقات و اینکه با حرف از مشکلات دیگران را در غم ،ناراحتی و …شریک نکردن

مرحله چهارم :
احساس هیچ بودن ،وقتی آکنده از غرور و خودخواهی باشیم عشق جایگاهی ندارد .
هیچ نشانه بینهایت و الوهیت است
?

?
نور تجلی بخش قابل رویت خداوند است ،تاریکی جلوه بخش غیرقابل رویت اوست .هردوی آنها روحانی هستند .تاریکی بذری است که روشنایی ثمره آن است ،تاریکی همچون رحم است و روشنایی فرزندی است که از این رحم زاده میشود .
?
بر نور مراقبه کنید .هرچه بیشتر بر نور مراقبه کنید بیشتر حیرت خواهی کرد ،چراکه چیزی در درون شما چون باز شدن غنچه ای بسته شروع به شکوفا شدن می کند .
⭐⭐

سوره نور آيه ۳۵‏

‏ متن آيه : ‏
‏ اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ‏

‏ ترجمه : ‏
‏خدا روشنگر آسمانها و زمين است ( و او است كه جهان را با نور فيزيكي ستارگان تابان ، و با نور معنوي وحي و هدايت و معرفت درخشان ، و با شواهد و آثار موجود در مخلوقات فروزان كرده است ) . نور خدا ، به چلچراغي مي‌ماند كه در آن چراغي باشد و آن چراغ در حبابي قرار گيرد ، حباب درخشاني كه انگار ستاره فروزان است ، و اين چراغ ( با روغني ) افروخته شود ( كه ) از درخت پربركت زيتوني ( به دست آيد ) كه نه شرقي و نه غربي است ( بلكه تك درختي است در سرزمين باز و بلندي كه از هر سو آفتاب بدان مي‌تابد . به گونه‌اي روغنش پالوده و خالص است ) انگار روغن آن بدون تماس با آتش دارد شعله‌ور مي‌شود . نوري است بر فراز نوري ! ( نور چلچراغ و نور حباب و نور روغن زيتون ، همه‌جا را نورباران كرده‌اند . به همين منوال هم نور تشريعي وحي و نور تكويني هدايت و نور عقلاني معرفت پرده‌هاي شكّ و شبهه را از جلو ديدگان همگان به كنار زده ، و جمال ايزد ذوالجلال را بر در و ديوار وجود به تجلّي انداخته‌اند . امّا اين چشم بينا و دل آگاه است كه مي‌تواند ببيند و دريابد ) . خدا هر كه را بخواهد به نور خود رهنمود مي‌كند ( و شمعك نور خرد را به چلچراغ نور اَحَد مي‌رساند و سراپا فروزانش مي‌گرداند ) . خداوند براي مردمان مثلها مي‌زند ( تا معقول را در قالب محسوس بنماياند و دور از دائره دريافت خرد را – تا آنجا كه ممكن است ، با كمك وحي و در پرتو دانش‌ – به خرد نزديك نمايد ) و خداوند آگاه از هر چيزي است ( و مي‌داند چگونه مخلوق را با معبود آشنا گرداند ) .‏

‏ توضيحات : ‏
‏« أَللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضِ » : اين جمله را سه‌گونه مي‌توان معني كرد : الف ) خدا روشنگر هستي است . چرا كه خداوند با پرتو لطف خود جهان را از نيستي به هستي آورده است و آن را پديدار كرده است . هر يك از مخلوقات را در پرتو نور هدايت تكويني و تشريعي و خرد خدادادي به راه و روش و كار و وظيفه خود آگاه و آشنا فرموده است . پيوسته هم جهان و جهانيان را در پرتو نور خود مي‌پايد و مراقبت مي‌نمايد . ب ) خدا نور هستي است . مگر نه اين است كه . نور ، خود ظاهر و ظاهر كننده اشياء است‌ ؟


?من هرگاه مفتون هرچیز شده اَم دراعماق دل خود به تو عشق ورزیده ام بنابراین ای خدای بزرگ تو از این نظر مرا سرزنش مکن .
فقط ظرفیت و شایستگی عطا کن تا هرچه بیشتر به تو نزدیک شوم ودر راه درازی که به سوی بوستان بی انتها و ابدی تو دارم ،این سبزه ها و خزه های ناچیز (زر و زیور دنیا)مرا جلب نکند و از راه اصلی باز ندارند.?

سوره بقرة آيه ۲۸۶‏

‏ متن آيه : ‏
‏ لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ‏

‏ ترجمه : ‏
‏خداوند به هيچ كس جز به اندازه توانائيش تكليف نمي‌كند ( و هيچ‌گاه بالاتر از ميزان قدرت شخص از او وظائف و تكاليف نمي‌خواهد . انسان ) هر كار ( نيكي كه ) انجام دهد براي خود انجام داده و هر كار ( بدي كه ) بكند به زيان خود كرده است . پروردگارا ! اگر ما فراموش كرديم يا به خطا رفتيم ، ما را ( بدان ) مگير ( و مورد مؤاخذه و پرس و جو قرار مده ) ، پروردگارا ! بار سنگين ( تكاليف دشوار ) را بر ( دوش ) ما مگذار آن چنان كه ( به خاطر گناه و طغيان ) بر ( دوش ) كساني كه پيش از ما بودند گذاشتي . پروردگارا ! آنچه را كه ياراي آن را نداريم بر ما بار مكن ( و ما را به بلاها و محنتها گرفتار مساز ) و از ما درگذر و ( قلم عفو بر گناهانمان كش ) و ما را ببخشاي و به ما رحم فرماي . تو ياور و سرور مائي ، پس ما را بر جمعيّت كافران پيروز گردان .‏


بدن ،ذهن و روح انسان در صورتیکه باهم هماهنگ و یکی شوند می توانند معجزات بزرگی بیافرینند

?هنگامیکه شما باخود در هماهنگی بسر می برید،هماهنگی با دیگران بسیار ساده خواهد بود ،زیرا دیگران چیزی نیستند مگر انعکاس خود و در این هنگام هماهنگی با هستی بسیار آسان رقم خواهد خورد .

این هماهنگی سه گانه است که باعث درک و آگاهی انسان از وجود خداوند می شود …و پدیده است روحانی .?

☘☘☘
معنویت چیست ؟
همان نیرویی که منشا و سرچشمه ی زندگی روی این سیاره است ،مهم نیست چه نامی برای آن نیرو انتخاب کنیم ،این نیرو هرچه که هست می تواند هر مشکلی را حل کند ..
☘☘☘☘

برای هر مشکلی راه حل معنوی وجود دارد ، سه مرحله بنیادین ،برای برقراری ارتباط با راه حلهای معنوی مشکلات عبارتند است :

?- شناخت (برای به کار بردن هرچیزی باید نسبت به آن شناخت داشته باشیم .این مرحله سخت ترین راه در رسیدن به دنیای معنویت است )

  • ادراک (تجربه ی شخصی است و ماورای استدلالهای عقلانی قرار دارد،با میل خود و تمرین مراقبه در سکوت ،شما حضور در پیشگاه آن نیروی معنوی را پیدا خواهید کرد )
  • حرمت (زمانیکه در جستجوی هدایت و راهنمایی هستیم ،یکی شدن با پروردگار سبب می شود تا بطور موقت قوای عقلانی و استدلالهای خودرا کنار بگذاریم )?

برگرفته از کتاب
خدا حقیقتی در اعماق وجود انسان
نویسنده :دکتر وین دایر
به کوشش مجتبی ابویی مهریزی

donyayesepas.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *